onsdag 28. oktober 2009

Pels / hår

Pelsstell og Yorkshire Terrier kan ha mange sider, mange meninger!
"Yorkshire Terrier har ikke pels, men hår".
Derfor røyter de ikke, og håret slutter aldri å vokse, akkurat det sammen som skjer med oss.
Hunder som vi ser på utstillinger, har papilloter i sin hverdag.
På en enkelt måte, kan jeg si at papilloter gjør man for å beskytte hundens pels, den blir "pakket inn" med spesielt papir og strikk, og har en spesiell drakt på seg, slik at pelsen vokser fortere (opp til 1 cm i måned).
Det er krevende, og må byttes hverdag.
Jeg har faktisk prøved det med Arnold og Fiesta.
Jeg følte ikke at der var helt naturlig å gå med dem når de hadde de papillotene på seg.
Dette er noe veldig personlig. Jeg liker bedre dem på den måten de ser ut nå!
Og synnes dem har nydelig pels!
Hvis det er et ønske å delta i utstillinger, men ikke lage papilloter, så er det mullig i valpens første året, når pelsen skal ikke være så lang som på en voksen hund.
Det skjer mange valpeshow rundt i landet!
Både jeg og hundene koser oss når de skal dusjes, fønes og børstes.
Idag fikk jeg tid til å endelig vaske Arnold, etter en veldig opptatt uke med Fiesta og valpene.
Så jeg prøvde å filme det for vise at egentlig det er ikke så vanskelig som det kan høres ut.
Det er heler ikke så mye job.
Så lenge hunden ikke opplever noe vondt hvis pelsen er for tuggete, og at du bruker rolig stemme og bevegelser, så opplever dem som en koselig stund. Hunden kan godt få en godbit etter dere er ferdig! ;o)
Hundene her hjemme liker faktisk å bli børstet! ;o)
Jeg bruker shampoo og balsam fra KW.
Det en veldig god merke, som må blandes med vann.
Shampoo'n bruker den som er KW Almond Oil.
Balsam bruker jeg KW Aloe Vera.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar