onsdag 28. oktober 2009

Valg av valpen.



Selvfølgelig er det viktig å tenke mye før man velger å få en valp i huset.
Spesielt når det er et barn der!
Mye mer enn valpens personligheten, så er det veldig viktig det miljø hvor valpen vokser i, det som valpen lærer og opplever før den skal til sin ny familie.
Både Arnold og Fiesta kommer fra Sverige.
Jeg har ikke treffet dem før den dagen jeg hentet dem på flyplassen.
Men jeg er sikkert på at både det stedet hvor de vokset i, og de første tidene hjemme gjorde dem så rolig og glad i barn som de er nå.
Da Arnold kom hjem, var barna 8 - 9 år. De hadde fått en del info om hva de kunne og ikke kunne gjøre da han kom til oss.
En av de viktigste ting var å ikke leke ved å dra leken i valpens sin munn.
Den andre var å ikke løpe etter valpen.
Å skrike var heller ikke lov.
Og det viktigste som gjelder fram til idag er: begynner du å leke med hundene, så skal du fortsette. Eller så blir hunden bare frustrert.
Det er også greit å ikke leke bare når hunden vil, men når DU vil. Sa plager ikke hunden deg i fremtiden for å leke, og så sliper den å bli frustrert og kanskje agressiv pga frustrasjonen.
Det viktigeste er å være konsekvent. Både når det gjelder valpen og måten barna takler den ny situasjonen i huset.
Det blir som regel MYE leking i de første tiden, og så roer det seg etterhvert, og da blir hunden VELDIG frustrert.
Idag ble valpene 7 dager gamle.
Det er mullig å se litt av dems personligheten: den som sover mest, den som er mest aktiv og den som er mest glad i mat.
Men noe annet attferd er det vanskellig å kjenne igjen, og det blir også fram til de skal til sin ny familie.
Det å komme å besøke valpen er noe jeg selvfølgelig ønsket jeg hadde gjort når jeg kjøpt mine hunder. Derfor gir jeg dere kjøpere den muligheten!
Men å komme nå mener jeg at det er litt for tidlig!
Jeg er sikkert på at det blir ikke mye mer å se enn det dere få se på bloggen.
Mine barna har så vidt hilset på valpene, og har ikke hatt noe venn på besøk siden dem ble født.
Ikke bare på grunn av valpene, men det er viktig å nevne Fiesta i den situasjonen.
Hun skal få så mye ro og fred som mulig i de første ukene.
Etterhvert som valpene åpner øyene, begynner å høre og å gå, så mener jeg at det er mye mer mening å treffe sine nye familier.
Og å få være sosiale, treffe andre folk, andre barn, hunder, og hverdagssituasjoner. Det kommer til å skje snart, men ikke enda!
Hvis det er fortsatt noe spørsmål, så svarer jeg gjerne på det !
Håper på forståelse av dere! ;o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar